Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Dominik Jarczewski OP ID
Uniwersytet Jagielloński

DOI: https://doi.org/10.26881/kg.2023.1.03

 

numer: 1, rok: 2023

 pdf

 

Truth, the whole truth, and nothing but the truth. What are we looking for when seeking knowledge?

Abstract

The aim of the paper is to argue that truth is the ultimate goal of knowledge. First, two intuitions are examined which, it is argued, are key in arguing for the inadequacy of truth as an end of cognition. Then, they are addressed by showing, on the one hand, that the problem of the value of knowledge cannot be reduced to its nature and, on the other hand, by arguing that it is possible to reconcile the sufficiency of truth as an end of knowledge with the value of justification in knowledge using the distinction between admirable and desirable goods. It is further shown that the perspective of social epistemology makes it possible to strengthen the role of justification while maintaining the strong thesis of the self-sufficient value of truth for knowledge. Finally, responses are offered to Kelp’s and Elgin’s recent counter-arguments concerning the end of inquiry and the value of falsehoods in knowledge, respectively.

 

Key words: value of knowledge; truth; epistemic goods; Meno Problem, nonfactivism, social epistemology


Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest argumentacja za tezą, że prawda jest ostatecznym celem poznawczym. Po pierwsze, badam dwie intuicje, które – jak dowodzę – są kluczowe w argumentacji o niewystarczalności prawdy jako celu poznania. Następnie odpowiadam na nie, z jednej strony pokazując, że nie można zredukować problemu wartości wiedzy do jej natury, a z drugiej strony twierdząc, że można pogodzić wystarczalność prawdy jako celu poznania z wartością uzasadnienia w poznaniu, korzystając z rozróżnienia na dobra godne podziwu i pożądania. Wskazuję ponadto, że perspektywa epistemologii społecznej pozwala wzmocnić rolę uzasadnienia przy zachowaniu silnej tezy o samowystarczalnej wartości prawdy dla wiedzy. W końcu prezentuję odpowiedzi na nowsze kontrargumenty Kelpa i Elgin, dotyczące odpowiednio kresu badania oraz wartości fałszów w poznaniu.

 

Słowa kluczowe: wartość wiedzy, prawda, dobra epistemiczne, Problem Menona; nonfaktywizm, epistemologia społeczna


Bibliogafia

  1.  ADDIN ZOTERO_BIBL {"uncited":[],"omitted":[],"custom":[]} CSL_BIBLIOGRAPHY Alston W., Concepts of Epistemic Justification, „Monist” 1985, t. 68, nr 1, s. 57–89.

  2. ———, Beyond „Justification”: Dimensions of Epistemic Evaluation, Cornell University Press, Ithaca 2005.

  3. Ballantyne N., Knowing our Limits, Oxford University Press, New York 2019.

  4. Boylu A., How Understanding Makes Knowledge Valuable, „Canadian Journal of Philosophy” 2010, t. 40, nr 4, s. 591–609.

  5. Craig E., Knowledge and the State of Nature: An Essay in Conceptual Synthesis, Oxford University Press, Oxford 1990.

  6. Elgin C., True Enough, „Philosophical Issues” 2004, t. 14, nr 1, s. 113–131.

  7. Gettier E., Is Justified True Belief Knowledge?, „Analysis” 1963, t. 23, nr 6, s. 121–123.

  8. Goldman A., The Unity of the Epistemic Virtues, w: Virtue Epistemology: Essays on Epistemic Virtue and Responsibility, red. A. Fairweather i L. Zagzebski, Oxford University Press, New York 2001, s. 30–48.

  9. Grimm S., Is Understanding A Species Of Knowledge?, „The British Journal for the Philosophy of Science” 2006, t. 57, nr 3, s. 515–535.

  10. ———, Understanding and Transparency, w: Explaining Understanding: New Perspectives From Epistemology and Philosophy of Science, red. S. Grimm, C. Baumberger i S. Ammon, Routledge, New York 2016, s. 212–229.

  11. Hannon M., What’s the Point of Knowledge?: A Function-First Epistemology, Oxford University Press, Oxford 2019.

  12. ———, Recent Work in the Epistemology of Understanding, „American Philosophical Quarterly” 2021, t. 58, nr 3, s. 269–290.

  13. James W., Prawo do wiary, tłum. A. Grobler, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.

  14. Kelp C., Towards a Knowledge-Based Account of Understanding, w: Explaining Understanding: New Perspectives from Epistemology and Philosophy of Science, red. S. Grimm, C. Baumberger i S. Ammon, Routledge, New York 2017, s. 251–271.

  15. ———, Inquiry, Knowledge, and Understanding, Oxford University Press, Oxford 2021.

  16. ———, Theory of Inquiry, „Philosophy and Phenomenological Research” 2021, t. 103, nr 2, s. 359–384.

  17. Kvanvig J., The Value of Knowledge and the Pursuit of Understanding, Cambridge University Press, Cambridge 2003.

  18. Kyriacou C., Ought to Believe, Evidential Understanding and the Pursuit of Wisdom, w: Epistemic Reasons, Norms and Goals, red. M. Grajner i P. Schmechtig, De Gruyter, Berlin 2016, s. 383–406.

  19. Lewis C.I., On Two Types of Judgment (notatka z 1.03.1937), s. 4, Archiwa C.I. Lewisa, Pudło 14, Teczka 17, Uniwersytet Stanforda.

  20. Platon, Gorgiasz; Menon, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty 2002.

  21. Pritchard D., Epistemic Luck, Clarendon Press, Oxford 2007.

  22. ———, Epistemic Axiology, w: Epistemic Reasons, Norms and Goals, red. M. Grajner i P. Schmechtig, De Gruyter, Berlin 2016, s. 407–422.

  23. Singer D., How to Be an Epistemic Consequentialist, „The Philosophical Quarterly” 2018, t. 68, nr 272, s. 580–602.

  24. Williams B., Problems of the Self: Philosophical Papers, 1956-1972, Cambridge University Press, Cambridge 1973.

  25. Williamson T., Knowledge and its Limits, Oxford University Press, Oxford 2000.

  26. Zagzebski L., The Inescapability of Gettier Problems, „The Philosophical Quarterly” 1994, t. 44, nr 174, s. 65–73.

  27. ———, Virtues of the Mind: An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge, Cambridge University Press, New York 1996.

  28. ———, The Search for the Source of Epistemic Good, „Metaphilosophy” 2003, t. 34, nr 1/2, s. 12–28.

  29. ———, Recovering Understanding, w: Virtue Epistemology. Contemporary Readings, red. J. Greco i J. Turri, MIT Press, Cambridge 2012, s. 351–373.

  30. ———, From Reliabilism to Virtue Epistemology, w: Epistemic Values, Oxford University Press, Oxford 2020, s. 141–151.


Artykuły z numeru zima 2023 [nr 1(12)/2023]

Maria Urbańska-Bożek

Nie myśl jest prawdziwa, ale samo myślenie… (wstęp)

Maria Urbańska-Bożek
Nie myśl jest prawdziwa, ale samo myślenie… (wstęp)

 

Czytaj więcej...

Michał Paluch OP

Prawda objawiona? Propozycja podejścia zawarta w konstytucji Dei Verbum

Michał Paluch OP
Prawda objawiona? Propozycja podejścia zawarta w konstytucji Dei Verbum


Niniejszy tekst jest próbą zwięzłego ukazania tego, w jaki sposób chrześcijanie ostatnich kilku wieków – zanurzeni w dyskusji z filozoficzną kulturą swego czasu – próbowali wskazać właściwe miejsce dla prawdy objawionej w interpretowaniu rzeczywistości. W odpowiedzi na narastający sekularyzm epoki nowożytnej zrodziły się projekty filozoficzne (Kant, Hegel, Kierkegaard), które...

 

Czytaj więcej...

Elżbieta Mikiciuk OPs

„[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”. „Czysta bezbożność” czy wyznanie wiary?

Elżbieta Mikiciuk OPs
„[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”. „Czysta bezbożność” czy wyznanie wiary?

Deklaracja Fiodora Dostojewskiego: „[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”, jest wypowiedzią paradoksalną. Pisarz nie kwestionuje związku prawdy i Chrystusa, ale odrzuca „prawdę” dziewiętnastowiecznej filozofii i nauki (Feuerbach, Vogt, Moleschott, Büchner), „prawdę” antropoteizmu i materializmu, która neguje wiarę w Boga-Człowieka, ubóstwia człowieka i absolutyzuje rozum. Dla autora Idioty prawda ma oblicze Jezusa Chrystusa, jest osobowa i komunijna.

 

Czytaj więcej...

Dominik Jarczewski OP

Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Dominik Jarczewski OP
Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Przedmiotem artykułu jest argumentacja za tezą, że prawda jest ostatecznym celem poznawczym. Po pierwsze, badam dwie intuicje, które – jak dowodzę – są kluczowe w argumentacji o niewystarczalności prawdy jako celu poznania. Następnie odpowiadam na nie, z jednej strony pokazując, że nie można zredukować problemu wartości wiedzy do jej natury, a z drugiej strony twierdząc, że można pogodzić wystarczalność prawdy jako celu poznania z wartością uzasadnienia w poznaniu, korzystając z rozróżnienia na dobra godne podziwu i pożądania. /> 

Czytaj więcej...

Piotr Frey OP

Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Piotr Frey OP
Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Orygenes jest pionierem egzegezy chrześcijańskiej. Jego potomni opowiadali się za nim lub stawali w opozycji do niego. Nikt jednak nie zaprzeczy przeolbrzymiego wpływu, jaki jego koncepcje miały w zasadzie na całe chrześcijaństwo. Ta sława doprowadzi najpierw do sporów, potem do potępienia, aż wreszcie do zapomnienia na wiele wieków o wielkim Aleksandryjczyku. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie jego niebanalnej odpowiedzi na pytanie: Co to oznacza, że Pismo Święte mówi prawdę? Wobec powracających fundamentalizmów i uproszczeń, warto przypomnieć sobie, jak subtelną propozycję wypracowało chrześcijaństwo już w pierwszych swoich pokoleniach. /> 

Czytaj więcej...

Jan Skoczyński

Maria Urbańska-Bożek

Stanisław Borzym (1939–2023). Wspomnienie o przyjacielu – z Janem Skoczyńskim rozmawiała Maria Urbańska-Bożek”

Jan Skoczyński
Maria Urbańska-Bożek
Stanisław Borzym (1939–2023). Wspomnienie o przyjacielu – z Janem Skoczyńskim rozmawiała Maria Urbańska-Bożek


Czytaj więcej...

Maria Urbańska-Bożek

Stanisław Borzym (1939–2023)

Maria Urbańska-Bożek
Stanisław Borzym (1939–2023)

 

Czytaj więcej...

Maria Urbańska-Bożek

Bibliografia prac Profesora Stanisława Borzyma – oprac. Maria Urbańska-Bożek

Maria Urbańska-Bożek
Bibliografia prac Profesora Stanisława Borzyma – oprac. Maria Urbańska-Bożek

 

Czytaj więcej...

Olga Kubińska

Pamięć miasta w Mȕnchhauseniadzie Jerzego Limona

Olga Kubińska
Pamięć miasta w Mȕnchhauseniadzie Jerzego Limona


Artykuł omawia pierwszą powieść Jerzego Limona, Mȕnchhauseniada (1980), osadzoną w powojennym kurorcie nadmorskim, który z miasta Niemców, Kaszubów i Polaków został miastem przesiedleńców ze Wschodu i musi przenegocjować swoją nową tożsamość. Powieść, analizowana w kategoriach badań nad pamięcią, ukazuje poszukiwania adekwatnego gatunku literackiego, konwencji języka, które oddadzą procesy historyczne zachodzące po masowych przesiedleniach w efekcie II wojny światowej.

 

Czytaj więcej...

Agata Czapiewska

W mroku gwiazd

Agata Czapiewska
W mroku gwiazd


recenzja: Poezja polska ostatnich dwustu lat. Odczytania i przekroje, red. Anna Czabanowska-Wróbel i Urszula M. Pilch, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022, ss. 568.

 

Czytaj więcej...

Michał Wróblewski

Konsekwentny wizjoner i jego uczeń

Michał Wróblewski
Konsekwentny wizjoner i jego uczeń

 

recenzja: Narthrop Frye, Straszliwa symetria. Studium twórczości Williama Blake’a, tłum. Michał Krawczyk, wstępem poprzedził Łukasz Front, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2022, ss. 649

 

Czytaj więcej...

Michał Wróblewski

„Tatar” dla zaawansowanych

Michał Wróblewski
„Tatar” dla zaawansowanych

 

recenzja: Władysław Tatarkiewicz (1886–1980). Pamięć i wspomnienie, red. Radosław Kuliniak, Mariusz Pandura, Łukasz Ratajczak, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2022, ss. 394

 

Czytaj więcej...