Próba charakterystyki przestrzeni sakralnej w islamie sunnickim
Zbigniew Landowski ID
Uniwersytet Gdański, Wydziału Historyczny, Instytut Historii
numer: 2, rok: 2018
An attempt to characterize sacred space in Sunni Islam
Abstract
The author reports the results of research and opinions of several scientists regarding the specifics of the sacred space of the three cities of the saints of Islam (Mecca, Medina, Jerusalem) based on the term sacred defined by M. Eliade. They confirm the anthropological
and not the dogmatic nature of these sacred ones today, including their contemporary
dimension and political implications.
Key words: sacrum, islam, sunni, Mecca, Medina, Jerusalem
Próba charakterystyki przestrzeni sakralnej w islamie sunnickim
Abstrakt
Próba charakterystyki przestrzeni sakralnej w islamie sunnickim
Autor referuje rezultaty badań i opinie kilku naukowców dotyczące specyfiki sacrum przestrzeni trzech miast świętych islamu (Mekki, Medyny, Jerozolimy) w oparciu o termin sacrum zdefiniowany przez M. Eliade. Potwierdzają one antropologiczny, a nie dogmatyczny charakter tych dzisiejszych sacrum, m.in. z powodu ich współczesnego wymiaru i implikacji politycznych.
Słowa kluczowe: sacrum, islam, sunnici, Mekka, Medyna, Jerozolima
Bibliogafia
Dakake, M.M., Human Contention and Divine Argument, Faith and Truth in the Qur’anic Story of Abraham, [w:] Crisis, Call, and Leadership in the Abrahamic Traditions, red.
P. Ochs, W.S. Johnson, Palgrave Macmillan, London 2009.
Dakake, M.M., Sacred Land in the Qur’an and Hadith and Its Symbolic and Eschatological Significance,
Ed. Society for Scriptural Reasoning, 2011, [http://jsr.shanti.virginia. edu/vol-10-no-1-august-2011-people-and-places/sacred-land-in-the-quran-and-hadith-and-its-symbolic-and-eschatological-significance/], [dostęp: 21.03.2015].
Eliade, M., Sacrum i profanum, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 1996.
Holland, Cf. T., In the Shadow of the Sword: The Birth of Islam and the Rise of the Global Arab
Empire, Brown Book Group, Little 2013.
Jałowiecki, B., Przestrzeń jako pamięć, „Studia Socjologiczne” 1985, No 2.
Koran, Gutenberg Project, [http://www.gutenberg.org/ebooks/16955], [dostęp: 17.05.2015].
Koran, przeł. J. Bielawski, PIW, Warszawa 1986.
Koran, przeł. J. Murza Tarak Buczacki, nakładem Aleksandra Nowoleckiego, Warszawa1858, [http://www.planetaislam.com/koran_buczacki.html], [dostęp: 17.05.2015].
Luxenberg, Ch., Die syro-aramäische Lesart des Koran: Ein Beitrag zur Entschlüsselung der Koransprache, Hans Schiler, Berlin 2000.
Rashid, A., Religious Territory & Islamic Holy Land, Demand Media, “OPPOSINGVIEWS”, [http://people.opposingviews.com/religious-territory-islamic-holy-land-10000.html], [dostęp: 18.05.2015].
Sulima, M. Miejsca swoje i miejsca obce w przestrzeni domowej w wierzeniach religijnych, „Architecturae et artibus” 2009, No 1, s. 67–76.
Sulima, M., Symboliczne przestrzenie domu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Architektura” 2007, No 20.
Szpociński, A., Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Second Texts (Teksty Drugie)” 2008, No 4, [www.ceeol.com], [dostęp: 19.05.2015]
Uniwersytet Al-Azhar, nr 1754, s. 55, [http://islamqa.info/en/11669], [dostęp: 17.05.2015].
Zwemer, S.M., Al Haramain. Mecca and Medina, “The Muslim World” 1947, No 37, s. 7–15.