Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Lech Witkowski ID
Uniwersytet Pomorski w Słupsku, Instytut Pedagogiki i Psychologii

 

numer: 1, rok: 2024

https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.01

 

pdf

 

On the Perspective of Reading Florian Znaniecki as a Classic
(with Paul Tillich in the Background)

Abstract

In the introduction the author explains his reference to the „duality turnover” as a joint strategy discovered in both figures from the title. Then a paradox of the position of classics in humanities is discussed with argument for a radical difference between institutionalization of a discourse and its wider intellectual value and applicative validity. Then the author discusses sharpened threads of Znaniecki’s attitude. There are showed also the sources of cognitive omissions. Then some references to Tillich follow, before the conclusive remarks and bibliography. Znaniecki is valued as important beyond sociology and Tillich appreciated beyond theology, both viewed as great humanists, valuable for humanities today.

Key words: duality, institutionalization of discourse, demonic claims, autotranscendence, transactuality, omissions in reading.


Perspektywa czytania Floriana Znanieckiego jako klasyka
(z Paulem Tillichem w tle)

Abstrakt

Autor rozpoczyna od wyjaśnienia terminu „przełom dwoistości” jako wspólnej strategii, odkrytej u obu postaci wymienionych w tytule. Następnie omawia paradoks pozycji klasyków w naukach humanistycznych, z argumentacją za radykalną różnicą między instytucjonalizacją dyskursu a jego szerszą wartością intelektualną i przydatnością aplikacyjną. Ponadto, analizuje również zaostrzone wątki postawy Znanieckiego oraz przedstawia źródła poznawczych przeoczeń. W dalszej części pojawiają się odniesienia do Tillicha, poprzedzające uwagi końcowe i bibliografię. Znaniecki jest ceniony poza socjologią, a Tillich doceniany poza teologią; obaj są postrzegani jako wielcy humaniści, cenni dla dzisiejszych nauk humanistycznych.

Słowa kluczowe: dwoistość, instytucjonalizacja dyskursu, demoniczne roszczenia, autotranscendencja, transaktualność, przeoczenia w czytaniu.


Bibliogafia

  • Jaworska-Witkowska M., W stronę pedagogiki integralnej. Peregrynacje humanistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007. 
  • Jaworska-Witkowska M., Przechwytywanie tekstów. Powidoki czytania, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2016.
  • Jaworska-Witkowska M., Wyzwania „autotranscendencji” ducha w obliczu „biegunowości” Bycia (czytanie „Teologii systematycznej” Paula Tillicha dla humanistyki”), „Er(r)go” 2024, vol. 48, s. 245–268.
  • Marzęcki J., Posłowie tłumacza, [w:] Teologia systematyczna, P. Tillich, t. 3, przekład J. Marzęcki, Wydawnictwo „Antyk”, Kęty 2004, s. 387–395.
  • Migdalski P. (red.), Paul Tillich – teolog pogranicza. Śladami wielkiego myśliciela po Nowej Marchii. Trzcińsko-Zdrój-Chojna-Przyjezierze, Stowarzyszenie Historyczno-Kulturalne „Terra Incognita”, Chojna 2012.
  • Obuchowski K., Refleksje autobiograficzne psychologa, Wydawnictwo Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2009.
  • Tarnowski K., Pragnienie metafizyczne, Wydawnictwo Znak, Kraków 2017.
  • Tarnowski K., W mroku uczonej niewiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
  • Tillich P., Dynamika wiary, przekład Adam Szostkiewicz, wstęp J. A. Kłoczowski OP, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1987.
  • Tillich P., Męstwo bycia, tłum. H. Bednarek, Rebis, Poznań, 1994.
  • Tillich P., Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii, tłum. J. Zychowicz, przedmowa K. Mech, Wydawnictwo Znak, Kraków 1994.
  • Tillich P., Teologia systematyczna, t. 1, tłum. J. Marzęcki, Wydawnictwo ANTYK, Kęty, 2004.
  • Tillich P., Teologia systematyczna, t. 2, tłum. J. Marzęcki, Wydawnictwo ANTYK, Kęty, 2004a.
  • Tillich P., Teologia systematyczna, t. 3, tłum. J.  Marzęcki, Wydawnictwo ANTYK, Kęty, 2005.
  • Tillich P., Moje poszukiwania absolutów, tłum. M. Leszczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
  • Tillich P., Teologia kultury, tłum. J.A. Prokopski, N. Łomanowa-Barańska, przedmowa M. Hintz, wstęp i komentarze J.A. Prokopski, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2020.
  • Werbick J., Wprowadzenie do epistemologii teologicznej, tłum. G. Rawski, Wydawnictwo WAM Księża Jezuici, Kraków 2014.
  • Witkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
  • Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Witkowski L., Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
  • Witkowski L., Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, posłowie S.Z. Kowalik, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2015.
  • Witkowski L., Rozprawa z autorytetem: w stronę autorytetu przejścia, [w:] Medytacje filozoficzne, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, Warszawa 2015, s. 81–101.
  • Witkowski L., Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
  • Witkowski L., Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: Dziedzictwo idei i jego pęknięcia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
  • Życiński J., Struktura rewolucji metanaukowej. Studium rozwoju współczesnej nauki, wstęp M. Heller, przekład M. Furman, Copernicus Center Press, Kraków 2013.

Artykuły z numeru wiosna 2024 [nr 1(14)/2024]

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości


Tekst jest wprowadzeniem i zaproszeniem do lektury najnowszego numeru czasopisma „Karto-Teka Gdańska” zatytułowanego „Edukacja wobec (nie)oczywistych wyzwań współczesności”. Numer ten koncentruje się przede wszystkim na roli edukacji w kształtowaniu społecznych norm i wartości w obliczu współczesnych transformacji społeczno-obyczajowych.

 

Czytaj więcej...

Lech Witkowski

Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Lech Witkowski
Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Autor rozpoczyna od wyjaśnienia terminu „przełom dwoistości” jako wspólnej strategii, odkrytej u obu postaci wymienionych w tytule. Następnie omawia paradoks pozycji klasyków w naukach humanistycznych, z argumentacją za radykalną różnicą między instytucjonalizacją dyskursu a jego szerszą wartością intelektualną i przydatnością aplikacyjną.

 

Czytaj więcej...

Monika Humeniuk

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Monika Humeniuk
Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej Dyskurs antropocenu wyraża interesujące napięcie w sposobie ujmowania ludzkiego sprawstwa i winy. Z jednej strony, antropos to gatunek wyjątkowy: samotnie (wszak z pominięciem podmiotów nie-ludzkich) dokonujący podboju historycznego, geograficznego i geologicznego.

 

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

Małgorzata Obrycka
Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

W niniejszym artykule przedstawiono historię życia i działalności naukowej profesora Rudolfa Weigla, twórcy pierwszej na świecie szczepionki przeciwko tyfusowi plamistemu.

 

Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Szymon Dąbrowski
Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Tekst stanowi krytyczną analizę kategorii antropocenu w kontekście badań humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów pedagogiczno-religijnych. Na wstępie przedstawiono krótką historię powstania oraz pierwotne znaczenie omawianego pojęcia. Następnie uwaga skupiła się na dominujących elementach rozumienia tej problematyki w naukach humanistycznych i społecznych, co pozwoliło wyłonić potencjalny kontekst interpretacyjny w ramach badań pedagogicznych i pedagogiczno-religijnych.

 

Czytaj więcej...

Wanda Kamińska

Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną

Wanda Kamińska
Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną


Autorka artykułu formułuje i broni tezy, że współczesne modelowanie nauczania filozofii można analizować w paradygmacie integracji wiedzy uczniów. W pierwszej części artykułu opisuje złożoność problemu modelowania wiedzy filozoficznej ucznia, wynikającą z trwałej tradycji, która dzieli naukę i filozofię. Zdaniem Kamińskiej, tradycja ta kształtuje opinie wśród akademików i praktyków, determinując miejsce filozofii w relacji do innych przedmiotów szkolnych.

 

Czytaj więcej...

Marek Fota

Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia

Marek Fota
Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia


Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka

Szymon Dąbrowski
Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka


Czytaj więcej...

Jan Waszak

Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie

Jan Waszak
Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie


Pieśń o Rolandzie, datowana na przełom XI i XII stulecia, jest epickim utworem opisującym wydarzenia z okresu panowania Karola Wielkiego. Motywem przewodnim dzieła jest walka chrześcijańskich rycerzy z muzułmańskimi Saracenami. Głównym celem artykułu jest próba ukazania konotacji między XI-wiecznymi tendencjami myślowymi a europejskimi tradycjami pierwotnymi w aspekcie idei krucjatowej.

 

Czytaj więcej...

Marian Pułtuski

Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Marian Pułtuski
Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Celem artykułu jest refleksja na temat obecności edukacji filozoficznej w kontekście edukacji religijnej. Podstawowym punktem odniesienia analiz są rozważania Szymona Dąbrowskiego zawarte w książce Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej.

 

Czytaj więcej...

Hanna Lubowicz

Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Hanna Lubowicz
Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Czytaj więcej...

Anna Majer

Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Anna Majer
Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

Małgorzata Obrycka
Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

 

Czytaj więcej...