Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Marian Pułtuski ID
Akademia Ateneum w Gdańsku

 

numer: 1, rok: 2024
https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.08

 

 pdf

 

Questions about the Role of Philosophy in Religious Education?

Abstract

The objective of the article is the reflection on the topic of the presence of philosophi¬cal education in the context of religious edu¬cation. The basic point of reference of the analises are Szymon Dąbrowski’s conside¬rations included in the book “The Philo¬sophical Thinking in Religious Education. The Dispute of Józef Tischner with Polish Thomism in the Pedagogical and Religious Perspective”. The historical dispute of Józef Tischner with the representatives of Polish Thomism allows to put forward current qu¬estions about the role and place of the reli-gious education in the context of the whole educational system, as well as the meaning of the philosophy in the area of religious thinking. The answers point to a non-trans¬ferable role of philosophy within Christian theology and the necessity of leaving one philosophical system (Thomism) as a tool of justifying and reinterpreting Christian doctrine. In the analises the aspect of the deficit of a proper (vast) philosophical for¬mation in Polish religious educators (te¬achers, priests, shepherds) has been highli¬ghted. It seems that this lack has a crucial impact on forming fundamentalist attitudes which are also responsible for shaping in¬tellectually shallow interpretations of Chri¬stian tradition which are not infrequently in opposition to the achievements of human and natural sciences.

Key words: pedagogy of religion, religio¬us education, philosophy of education, criti¬cal thinking.


Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej?

Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja na temat obecności edukacji filozoficznej w kontekście edukacji religijnej. Podstawowym punktem odniesienia analiz są rozważania Szymona Dąbrowskiego zawarte w książce Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej. Historyczny spór Józefa Tischnera z przedstawicielami polskiego tomizmu pozwala na postawienie aktualnych pytań o rolę i miejsce edukacji religijnej w kontekście całego systemu edukacyjnego, jak też o znaczenie filozofii w obrębie myślenia religijnego. Odpowiedzi wskazują na niezbywalną rolę filozofii w obrębie teologii chrześcijańskiej i konieczność odejścia od jednego systemu filozoficznego (tomizmu) jako narzędzia do uzasadniania bądź reinterpretacji chrześcijańskiej doktryny. W analizach został uwypuklony aspekt niedoboru u polskich edukatorów religijnych (nauczycieli, księży, duszpasterzy) odpowiedniej (szerokiej) formacji filozoficznej. Wydaje się, że brak ten ma zasadniczy wpływ na kształtowanie się postaw fundamentalistycznych, odpowiedzialnych również za tworzenie intelektualnie powierzchownych interpretacji chrześcijańskiej tradycji, będących często w opozycji do osiągnięć nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych.

Słowa kluczowe: pedagogika religii, edukacja religijna, filozofia edukacji, myślenie krytyczne.


Bibliografia

  • Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet wspomnienia i refleksje. Wykład na uni­wersytecie. Ratyzbona (12 IX 2006), OR 11/2006.
  • Dąbrowski S., Myślenie filozoficzne w eduka­cji religijnej. Spór Józefa Tischnera z pol­skim tomizmem w perspektywie pedago­gicznoreligijnej, Toruń 2021.
  • Heller M., Sens życia i sens wszechświata, Kraków 2014.
  • Kacperczyk A, Autoetnografia – technika, me­toda, nowy paradygmat? O metodologicz­nym statusie autoetnografii, „Przegląd So­cjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74, http://www.qualitativesociologyreview. org/PL/volume27_pl.php (dostęp: 14.03.2024).
  • Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myślec teorią w praktyce, Warszawa 2018.
  • Milerski B., Hermeneutyka pedagogiczna: perspektywy pedagogiki religii, Warszawa 2011.
  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1994.
  • Seewald P., Światłość świata. Papież, Kościół i znaki czasu. Benedykt XVI w rozmo­wie z Peterem Seewaldem, tłum. P. Napi­wodzki, Kraków 2011.
  • Turowicz J., Człowiek, istota nieznana, „Ty­godnik Powszechny” 1974, nr 1304, s. 1,7.

Artykuły z numeru wiosna 2024 [nr 1(14)/2024]

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości


Tekst jest wprowadzeniem i zaproszeniem do lektury najnowszego numeru czasopisma „Karto-Teka Gdańska” zatytułowanego „Edukacja wobec (nie)oczywistych wyzwań współczesności”. Numer ten koncentruje się przede wszystkim na roli edukacji w kształtowaniu społecznych norm i wartości w obliczu współczesnych transformacji społeczno-obyczajowych.

 

Czytaj więcej...

Lech Witkowski

Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Lech Witkowski
Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Autor rozpoczyna od wyjaśnienia terminu „przełom dwoistości” jako wspólnej strategii, odkrytej u obu postaci wymienionych w tytule. Następnie omawia paradoks pozycji klasyków w naukach humanistycznych, z argumentacją za radykalną różnicą między instytucjonalizacją dyskursu a jego szerszą wartością intelektualną i przydatnością aplikacyjną.

 

Czytaj więcej...

Monika Humeniuk

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Monika Humeniuk
Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej Dyskurs antropocenu wyraża interesujące napięcie w sposobie ujmowania ludzkiego sprawstwa i winy. Z jednej strony, antropos to gatunek wyjątkowy: samotnie (wszak z pominięciem podmiotów nie-ludzkich) dokonujący podboju historycznego, geograficznego i geologicznego.

 

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

Małgorzata Obrycka
Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

W niniejszym artykule przedstawiono historię życia i działalności naukowej profesora Rudolfa Weigla, twórcy pierwszej na świecie szczepionki przeciwko tyfusowi plamistemu.

 

Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Szymon Dąbrowski
Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Tekst stanowi krytyczną analizę kategorii antropocenu w kontekście badań humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów pedagogiczno-religijnych. Na wstępie przedstawiono krótką historię powstania oraz pierwotne znaczenie omawianego pojęcia. Następnie uwaga skupiła się na dominujących elementach rozumienia tej problematyki w naukach humanistycznych i społecznych, co pozwoliło wyłonić potencjalny kontekst interpretacyjny w ramach badań pedagogicznych i pedagogiczno-religijnych.

 

Czytaj więcej...

Wanda Kamińska

Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną

Wanda Kamińska
Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną


Autorka artykułu formułuje i broni tezy, że współczesne modelowanie nauczania filozofii można analizować w paradygmacie integracji wiedzy uczniów. W pierwszej części artykułu opisuje złożoność problemu modelowania wiedzy filozoficznej ucznia, wynikającą z trwałej tradycji, która dzieli naukę i filozofię. Zdaniem Kamińskiej, tradycja ta kształtuje opinie wśród akademików i praktyków, determinując miejsce filozofii w relacji do innych przedmiotów szkolnych.

 

Czytaj więcej...

Marek Fota

Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia

Marek Fota
Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia


Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka

Szymon Dąbrowski
Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka


Czytaj więcej...

Jan Waszak

Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie

Jan Waszak
Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie


Pieśń o Rolandzie, datowana na przełom XI i XII stulecia, jest epickim utworem opisującym wydarzenia z okresu panowania Karola Wielkiego. Motywem przewodnim dzieła jest walka chrześcijańskich rycerzy z muzułmańskimi Saracenami. Głównym celem artykułu jest próba ukazania konotacji między XI-wiecznymi tendencjami myślowymi a europejskimi tradycjami pierwotnymi w aspekcie idei krucjatowej.

 

Czytaj więcej...

Marian Pułtuski

Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Marian Pułtuski
Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Celem artykułu jest refleksja na temat obecności edukacji filozoficznej w kontekście edukacji religijnej. Podstawowym punktem odniesienia analiz są rozważania Szymona Dąbrowskiego zawarte w książce Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej.

 

Czytaj więcej...

Hanna Lubowicz

Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Hanna Lubowicz
Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Czytaj więcej...

Anna Majer

Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Anna Majer
Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

Małgorzata Obrycka
Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

 

Czytaj więcej...