Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie

Jan Waszak ID
Uniwersytet Gdański

numer: 1, rok: 2024

https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.07

 

pdf

 

The Pre-Christian Mentality of Crusaders as Exemplified by the Old French Song of Roland

Abstract

The Song of Roland, dated to the turn of the XII century, is an epic writing de¬scribing episodes from Charlemagne’s reign era. The main theme of the opus is the combat of Christian knights against Muslim Saracens. Is the character of devotion existing in the poem relevant to the First Crusade? In what way does medieval mentality relate to the pre-Christian heritage? The article’s main aim is an attempt to demonstrate the connotations between eleventh-century thinking tendencies and European primeval traditions in the aspect of the crusade idea.

Key words: mentality, First Crusade, Song of Roland, pre-Christian heritage, comparative literature.


Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie

Abstrakt

Pieśń o Rolandzie, datowana na przełom XI i XII stulecia, jest epickim utworem opisującym wydarzenia z okresu panowania Karola Wielkiego. Motywem przewodnim dzieła jest walka chrześcijańskich rycerzy z muzułmańskimi Saracenami. Głównym celem artykułu jest próba ukazania konotacji między XI-wiecznymi tendencjami myślowymi a europejskimi tradycjami pierwotnymi w aspekcie idei krucjatowej. Działanie poznawcze tego typu skierowane jest na przybliżenie problematyki zależności pomiędzy stanem religijnej mentalności rycerstwa w przededniu pierwszej krucjaty do Ziemi Świętej a zaproponowanym przez Urbana II modelem świętej wojny. Postawione w tekście pytania badawcze sformułowano w brzmieniu: „Czy obecna w poemacie specyfika pobożności jest właściwa pierwszej wyprawie krzyżowej?” oraz „W jaki sposób średniowieczna mentalność łączy się z dziedzictwem przedchrześcijańskim?”.

Słowa kluczowe: mentalność, pierwsza krucjata, wyprawa krzyżowa, Pieśń o Rolandzie, dziedzictwo przedchrześcijańskie, komparatystyka.


Bibliogafia

  • Albert z Akwizgranu, Kronika wyprawy krzyżowej, tłum. H. Pietruszczak, Zgo­rzelec 2020.
  • Armour R. S., Islam, chrześcijaństwo i Za­chód: burzliwe dzieje wzajemnych relacji, tłum. I. Nowicka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
  • Asbridge T., Krucjaty: wojna o Ziemię Świętą, tłum. N. Rataj, M. Józefowicz, Wydaw­nictwo Astra, Kraków 2015.
  • Asbridge T., Pierwsza krucjata: nowe spoj­rzenie, tłum. E. Jagła, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.
  • Baszkiewicz J., Historia Francji, Wydawnic­two Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 2008.
  • Drzewicka A., Starofrancuska epopeja ry­cerska: szkice, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
  • Flori J., Rycerze i rycerstwo w średniowieczu, tłum. E. Trojańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003.
  • Grecko-polski Nowy Testament: wydanie in­terlinearne z kodami gramatycznymi, tłum. R. Popowski, M. Wojciechowski, Wydawnictwo Vocatio, Warszawa 1994.
  • Hamilton B., Wyprawy krzyżowe, tłum. S. Bartosiak, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 2000.
  • Hillenbrand C., The Crusades: Islamic Per­spectives, Edinburgh University Press, Edynburg 1999.
  • Holmes G., The Oxford Illustrated History of Medieval Europe, Oxford University Press, Oxford 1988.
  • Keen M., Rycerstwo, tłum. A. Bugaj, Państwo­wy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2014.
  • Le Goff J., Niezwykli bohaterowie i cudow­ne budowle średniowiecza, tłum. K. Mar­czewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
  • Marynowska A., Holokaust XI wieku? Pogro­my Żydów niemieckich w przeddzień wy­praw krzyżowych do Ziemi Świętej na pod­stawie wybranych relacji kronikarzy ży­dowskich, „Koło Historii” 13 (2013), Wy­dawnictwo UMCS, s. 23–34.
  • Pieśń o Rolandzie, tłum. T. Żeleński (Boy), oprac. A. Drzewicka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.
  • Publius Cornelius Tacitus, Germania, tłum. T. Płóciennik, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2008.
  • Riley-Smith J., Krucjaty: historia, tłum. J. Ruszkowski, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”, Poznań 2008.
  • Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych. Pierwsza krucjata i założenie Królestwa Jerozolimskiego, t. 1, tłum. J. Schwakopf, Państwowy Instytut Wydawniczy, War­szawa 1997.
  • Wierusz-Kowalski J., Chrześcijaństwo śre­dniowieczne XI–XV wiek, Krajowa Agen­cja Wydawnicza, Warszawa 1985.
  • Wilhelm z Tyru, Kronika Królestwa Jerozo­limskiego, tłum. H. Pietruszczak, Zgorze­lec 2020.
  • Wulff D. M., Psychologia religii: klasyczna i współczesna, tłum. P. Jabłoński, M. Sa­cha-Piekło, P. Socha, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Artykuły z numeru wiosna 2024 [nr 1(14)/2024]

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości

Małgorzata Obrycka

Szymon Dąbrowski
Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości


Tekst jest wprowadzeniem i zaproszeniem do lektury najnowszego numeru czasopisma „Karto-Teka Gdańska” zatytułowanego „Edukacja wobec (nie)oczywistych wyzwań współczesności”. Numer ten koncentruje się przede wszystkim na roli edukacji w kształtowaniu społecznych norm i wartości w obliczu współczesnych transformacji społeczno-obyczajowych.

 

Czytaj więcej...

Lech Witkowski

Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Lech Witkowski
Perspektywa Czytania Floriana Znanieckiego Jako Klasyka (Z Paulem Tillichem W Tle)

Autor rozpoczyna od wyjaśnienia terminu „przełom dwoistości” jako wspólnej strategii, odkrytej u obu postaci wymienionych w tytule. Następnie omawia paradoks pozycji klasyków w naukach humanistycznych, z argumentacją za radykalną różnicą między instytucjonalizacją dyskursu a jego szerszą wartością intelektualną i przydatnością aplikacyjną.

 

Czytaj więcej...

Monika Humeniuk

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Monika Humeniuk
Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej

Prometeusz czy kozioł ofiarny? Człowiek w dyskursie antropocenu a koncepcja mimesis i schematu prześladowczego Rene Girarda – próba refleksji pedagogicznej Dyskurs antropocenu wyraża interesujące napięcie w sposobie ujmowania ludzkiego sprawstwa i winy. Z jednej strony, antropos to gatunek wyjątkowy: samotnie (wszak z pominięciem podmiotów nie-ludzkich) dokonujący podboju historycznego, geograficznego i geologicznego.

 

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

Małgorzata Obrycka
Wychowanie do humanitaryzmu międzygatunkowego w czasie wojny. Czego możemy nauczyć się dziś o edukacji, nauce i równości od Rudolfa Weigla?

W niniejszym artykule przedstawiono historię życia i działalności naukowej profesora Rudolfa Weigla, twórcy pierwszej na świecie szczepionki przeciwko tyfusowi plamistemu.

 

Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Szymon Dąbrowski
Antropocen w perspektywie badań pedagogiczno-religijnych

Tekst stanowi krytyczną analizę kategorii antropocenu w kontekście badań humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów pedagogiczno-religijnych. Na wstępie przedstawiono krótką historię powstania oraz pierwotne znaczenie omawianego pojęcia. Następnie uwaga skupiła się na dominujących elementach rozumienia tej problematyki w naukach humanistycznych i społecznych, co pozwoliło wyłonić potencjalny kontekst interpretacyjny w ramach badań pedagogicznych i pedagogiczno-religijnych.

 

Czytaj więcej...

Wanda Kamińska

Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną

Wanda Kamińska
Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną


Autorka artykułu formułuje i broni tezy, że współczesne modelowanie nauczania filozofii można analizować w paradygmacie integracji wiedzy uczniów. W pierwszej części artykułu opisuje złożoność problemu modelowania wiedzy filozoficznej ucznia, wynikającą z trwałej tradycji, która dzieli naukę i filozofię. Zdaniem Kamińskiej, tradycja ta kształtuje opinie wśród akademików i praktyków, determinując miejsce filozofii w relacji do innych przedmiotów szkolnych.

 

Czytaj więcej...

Marek Fota

Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia

Marek Fota
Wanda Kamińska (1964-2022). Wspomnienia


Czytaj więcej...

Szymon Dąbrowski

Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka

Szymon Dąbrowski
Wanda Kamińska (1964–2022). Praca akademicka


Czytaj więcej...

Jan Waszak

Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie

Jan Waszak
Przedchrześcijańska mentalność krzyżowców na przykładzie starofrancuskiej Pieśni o Rolandzie


Pieśń o Rolandzie, datowana na przełom XI i XII stulecia, jest epickim utworem opisującym wydarzenia z okresu panowania Karola Wielkiego. Motywem przewodnim dzieła jest walka chrześcijańskich rycerzy z muzułmańskimi Saracenami. Głównym celem artykułu jest próba ukazania konotacji między XI-wiecznymi tendencjami myślowymi a europejskimi tradycjami pierwotnymi w aspekcie idei krucjatowej.

 

Czytaj więcej...

Marian Pułtuski

Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Marian Pułtuski
Pytania o rolę filozofii w edukacji religijnej

Celem artykułu jest refleksja na temat obecności edukacji filozoficznej w kontekście edukacji religijnej. Podstawowym punktem odniesienia analiz są rozważania Szymona Dąbrowskiego zawarte w książce Myślenie filozoficzne w edukacji religijnej. Spór Józefa Tischnera z polskim tomizmem w perspektywie pedagogicznoreligijnej.

 

Czytaj więcej...

Hanna Lubowicz

Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Hanna Lubowicz
Kędy słowa kruszeją w ustach: pośród rozdroży dyskursu, u zbiegu źródeł sensu

Czytaj więcej...

Anna Majer

Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Anna Majer
Sprawozdanie z Międzyuczelnianego Sympozjum Naukowo-Studenckiego, pt. Przełamać stereotyp płci i wszelkie bariery. Sylwetki wybitnych kobiet w „męskim” świecie

Czytaj więcej...

Małgorzata Obrycka

Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

Małgorzata Obrycka
Sprawozdanie z „Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej” Uniwersytet Jagielloński 2023

 

Czytaj więcej...