Zbyszek Dymarski, Maria Urbańska-Bożek
Stan i rozwój instytucji filozoficznych w Polsce w latach 1897–1939
Marek Nowak OP
Mistyka Jana Władysława Dawida – zerwanie czy ciągłość
Marek Nowak OP
Mistyka Jana Władysława Dawida – zerwanie czy ciągłość?
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie poglądów Jana Władysława Dawida dotyczących mistyki oraz prześledzenie mechanizmów stojących za przełomem mistycznym, który dokonał się w jego życiu. Wbrew tradycyjnej interpretacji uważam, że śmierć żony myśliciela nie była jedynym powodem, który wywołał wspomnianą przemianę. Do istotnych czynników należy zaliczyć również tendencje tkwiące w warszawskim pozytywizmie oraz wczesnej twórczości Dawida. Czytaj więcej...
Jan Skoczyński
Marian Zdziechowski – literaturoznawca i filozof
Jan Skoczyński
Marian Zdziechowski – literaturoznawca i filozof
Setna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, którą obchodzono także na
Białorusi, stała się okazją przypomnienia innego wielkiego Mińszczanina –
Mariana Zdziechowskiego (1861–1938). Tekst jest syntetyczną rekonstrukcją
biografii i dorobku naukowego historyka literatury, filozofa i myśliciela
religijnego. Głęboką refleksję Zdziechowskiego nad ważnymi zjawiskami w
historii, kulturze, religii, życiu ideowym i politycznym tamtych czasów
cechowała odpowiedzialność za słowo, wysoki poziom moralny, religijna
wrażliwość, która nie zagłusza rozumu i wreszcie zmysł profetyczny pozwalający
mu przewidzieć katastrofę, jaką dla Europy i świata była II wojna światowa,
poprzedzona bolszewizmem i faszyzmem.
Maciej Dombrowski
Stanisław Ignacy Witkiewicz –filozof realizmu cielesnego
Maciej Dombrowski
Stanisław Ignacy Witkiewicz –filozof realizmu cielesnego
W artykule omawiam problem obrony realizmu na gruncie monadyzmu biologicznego –
systemu filozoficznego, który rozwijał Stanisław Ignacy Witkiewicz. Określam to
stanowisko jako realizm cielesny, bo to właśnie cielesność miała być kluczem do
rozwiązania jednego z głównych problemów filozoficznych – kontrowersji między
realizmem a idealizmem. Omawiam status ciała w filozofii Witkiewicza i jego
argumentację na rzecz realizmu ontologicznego.
Romuald Piekarski
Uwagi o współmierności i mieszaniu się cywilizacji w myśli Feliksa Konecznego
Romuald Piekarski
Uwagi o współmierności i mieszaniu się cywilizacji w myśli Feliksa Konecznego
Autor poszukując genezy teorii cywilizacji Feliksa Konecznego analizuje jego
rozproszone uwagi dotyczące zasady współmierności wewnątrz cywilizacji i
pomiędzy cywilizacjami. Uwzględnia przy tym również te pisma polskiego
myśliciela, które dobitniej i bardziej wyraziście ukazują omawianą problematykę
na konkretnych przykładach cywilizacji bizantyjskiej, żydowskiej czy
którejkolwiek z pozostałych. Na koniec dochodzi do wniosku, że nie ma przeszkód,
aby jego badania nad cywilizacjami krytycznie kontynuować i podejmować na nowo,
tak jak tego sobie życzył Feliks Koneczny – pionier polskiej teorii cywilizacji.
Michał Woroniecki
Henryk Elzenberg (1887–1967) zarys biografii i poglądów
Michał Woroniecki
Henryk Elzenberg (1887–1967) zarys biografii i poglądów
Artykuł przedstawia zarys biografii Henryka Elzenberga oraz główne założenia
jego poglądów aksjologicznych.
Według filozofa należy rozróżnić wartość w sensie perfekcyjnym i wartość w
sensie utylitarnym; tylko ta pierwsza ma znaczenie aksjologiczne. Wartość
perfekcyjna, przejawia się w dwóch aspektach – etycznym i estetycznym;
wartościowy znaczy taki, jaki powinien być. System, który próbował zbudować,
dzielił się na aksjologię merytoryczną i aksjologię formalną; nie osiągnął on
jednak postaci zadowalającej samego autora.
Jerzy Prokopiuk
Słabość i moc myślenia
Jerzy Prokopiuk
Słabość i moc myślenia
Tekst jest redakcyjnym opracowaniem maszynopisu Jerzego Prokopiuka na temat
Filozofii wolności Rudolfa Steinera. Prokopiuk omawia w nim pierwszą część
najważniejszego dzieła Steinera zatytułowaną „Wiedza o wolności”. Steiner łączy
w niej zagadnienie istnienia ludzkiej wolności z epistemologicznym zagadnieniem
granic ludzkiego poznania. Autor Filozofii wolności w polemice z agnostyczną
filozofią Immanuela Kanta, nawiązując do dokonań niemieckiego idealizmu
filozoficznego (Johann Gottlieb Fichte, Georg Wilhelm Hegel, Artur
Schopenhauer), wypracowuje własne stanowisko teoriopoznawcze.
Henryk Elzenberg
Love
Henryk Elzenberg
Love
Tekst pochodzi z archiwów wchodzących w skład spuścizny Henryka Elzenberga. Jest
on rezultatem usiłowań filozofa zmierzających do pewnego usystematyzowania
pojęcia i zjawiska miłości. Według samego Autora, ów zarys takiej klasyfikacji
należy odbierać jako zbiór luźnych zapisków o zróżnicowanym charakterze, nie
stanowiących całości. Definiując istotę miłości, filozof wyodrębnia dwie główne
grupy teorii miłości w zależności od tego, czy kochaną rzecz uważa się za
absolutną czy względną.
Natalia Marcinowska
Inny Eseje o spotkaniu – czy Tischner wciąż ten sam?
[recenzja: Józef Tischner, Inny. Eseje o spotkaniu]
Natalia Marcinowska
Inny Eseje o spotkaniu – czy Tischner wciąż ten sam?
Joanna Janicka
Po co recenzji tytuł?
[recenzja: Ewa Bieńkowska, Po co filozofowi religia. Stanisław Brzozowski, Leszek Kołakowski]
Joanna Janicka
Po co recenzji tytuł?
Michał Wróblewski
O wierze sztucznej i zjełczałej
[recenzja: Michał Rogalski, Producenci margaryny? Marian Zdziechowski i polski modernizm katolicki]
Michał Wróblewski
O wierze sztucznej i zjełczałej
Szymon Dąbrowski
Spór do dziś aktualny
[recenzja: Marek Jawor, W stronę egzystencjalnego oblicza filozofii. Spór Józefa Tischnera z tomizmem]
Szymon Dąbrowski
Spór do dziś aktualny
Zbyszek Dymarski, Maria Urbańska-Bożek
Sprawozdanie z działalności Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznegoza rok 2020
Zbyszek Dymarski, Maria Urbańska-Bożek
Sprawozdanie z działalności Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego
za rok 2020