Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Piotr Frey OP ID
DOI: https://doi.org/10.26881/kg.2023.1.04

 

numer: 1, rok: 2023

 pdf

 

The Nature of the Holy Scripture according to Origen

Abstract

Origen is the pioneer of Christian exegesis. His descendants have advocated for him or in opposition to him. However, no one can deny that his ideas had an enormous impact on basically the whole of Christianity. This fame led first to disputes, then to condemnation, and finally to the great Alexandrian being forgotten for many centuries. This article aims to show his non-trivial answer to the question: what does it mean that Scripture speaks the truth? In the face of recurring fundamentalisms and oversimplifications, it is worth remembering what a subtle proposal Christianity had already developed in its earliest generations.

Key words: Origenes, Christianity in the third century, exegesis, truth, Scripture, meaning of Scripture, epinoiai tou Christou, aspects of Christ


Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Abstrakt

Orygenes jest pionierem egzegezy chrześcijańskiej. Jego potomni opowiadali się za nim lub stawali w opozycji do niego. Nikt jednak nie zaprzeczy przeolbrzymiego wpływu, jaki jego koncepcje miały w zasadzie na całe chrześcijaństwo. Ta sława doprowadzi najpierw do sporów, potem do potępienia, aż wreszcie do zapomnienia na wiele wieków o wielkim Aleksandryjczyku. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie jego niebanalnej odpowiedzi na pytanie: Co to oznacza, że Pismo Święte mówi prawdę? Wobec powracających fundamentalizmów i uproszczeń, warto przypomnieć sobie, jak subtelną propozycję wypracowało chrześcijaństwo już w pierwszych swoich pokoleniach.

Słowa kluczowe: ikona, Jerzy Nowosielski, teologia ikony, chrystologia odgórna, chrystologia oddolna, Ukrzyżowanie, Krzyż, sztuka sakralna, krucyfiks mistyczny


Bibliogafia

  1. Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Caba, ŹMT 70, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

  2. Ewagriusz z Pontu, O modlitwie, w: Pisma ascetyczne, cz. I, Źródła Monastyczne 18, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków–Tyniec 2007.

  3. Origenes, Commentarii in Joannem, red. C. Blanc, SCh 120, Paris 1966, SCh 157, Paris 1970, SCh 222, Paris 1975, SCh 290, Paris 1982, SCh 385, Paris 1992.

  4. Origenes, Commentarium in Evangelium Matthaei, red. R. Girod, SCh 162, Paris 1970.

  5. Origenes, Contre Celse, red. M. Borret, Sources Chrétiennes 132, Paris, 1967, SCh 136, Paris, 1968, SCh 147, Paris, 1969, SCh 150, Paris, 1969.

  6. Origenes, De Principiis t. 1, red. H. Crouzel, M. Simonetti, SCh 252, Paris 1978, SCh 268, Paris 1980, SCh 312, Paris 1984.

  7. Origenes, Homiliae in Exodum, red. M. Borret, Sources Chrétiennes 321, Paris 1985.

  8. Origenes, Homiliae in Genesim, red. H. de Lubac, L. Doutreleau, Sources Chrétiennes 7 bis, Paris 1985.

  9. Origenes, Homiliae in Numeros, red. L. Doutreleau, Sources Chrétiennes 415, Paris 1996, SCh 442, Paris 1999, SCh 461, Paris 2001.

  10. Orygenes, Homilie o Księdze Liczb, tłum. S. Kalinkowski, Wydawnictwo WAM, ŹMT 76, Kraków 2016.

  11. Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju, tłum. S. Kalinkowski, Wydawnictwo WAM, ŹMT 64, Kraków 2012.

  12. Orygenes, Homilie o Księdze Wyjścia, tłum. S. Kalinkowski, Wydawnictwo WAM, ŹMT 64, Kraków 2012.

  13. Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Jana, tłum. S. Kalinkowski, Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, ŹMT 27, Kraków 2005.

  14. Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza, cz. I, tłum. K. Augustyniak, Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, ŹMT 10, Kraków 1998.

  15. Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza, cz. II, tłum. K. Augustyniak, Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, ŹMT 25 Kraków 2002.

  16. Orygenes, O Modlitwie, w: Odpowiedź na Słowo: Najstarsi mistrzowie chrześcijańskiej modlitwy, oprac. H. Pietras, Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, Kraków 1993.

  17. Orygenes, O zasadach, tłum. S. Kalinkowski, Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, ŹMT 1, Kraków 1996.

  18. Orygenes, Przeciw Celsusowi, tłum. S. Kalinkowski, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1977.

  19. Harding E. M., Origenist Crises, w: The Westminster Handbook to Origen, red. J. A. McGuckin, London 2004, s. 162–167.

  20. McGuckin J. A., The Scholarly Works of Origen, w: The Westminster Handbook to Origen, red. J. A. McGuckin, Louisville 2004, s. 25–41.

  21. Mietliński M., Mit a prawda według M. Eliadego, „Studia Theologica Varsaviensia” 1976, nr 2 (14), s. 211–231.

  22. Mortley R., From Word to Silence, Vol. 2: The Way of Negation, Christian and Greek, Bonn 1986.

  23. Mrugalski D., Agnostos Theos: Relacja między nieskończonością a niepoznawalnością Boga w doktrynach Medioplatoników, „Roczniki Filozoficzne” 2019, t. 67, nr 3 , s. 25–51.

  24. Mulder F S., Gospel Differences, Harmonisations, and Historical Truth: Origen and Francis Watson’s Paradigm Shift?, “Themelios” 2017, nr 1 (42), s. 122–143.

  25. Nieścior L., Wstęp, w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, tłum. K. Bielawski, cz. I, Źródła Monastyczne 18, Tyniec – Wydawnictwo Benedektynów, Kraków 2007, s. 11–49.

  26. O’Keefe J., Scriptural Interpretation, w: The Westminster Handbook to Origen, red. J. A. McGuckin, Louisville 2004, s. 193–197.

  27. Paddle A. G., Contemplation, w: The Westminster Handbook to Origen, red. J. A. McGuckin, London 2004, s. 81–83

  28. Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego, tłum. H. Witczyk, Kielce 2014.

  29. Pietras H., Wprowadzenie, w: Orygenes, O Zasadach, tłum. S. Kalinkowski, ŹMT 1, Kraków 1996, s. 5–37.

  30. Pinckaers S. T., Źródła Moralności Chrześcijańskiej, tłum. A. Kuryś, Poznań 1994.

  31. Sheridan M., Language for God in Patristic Tradition, Downers Grove 2015.

  32. Simonetti M., Między dosłownością a alegorią, tłum. T. Skibiński, Kraków 2000.

  33. Stanula E., Ojciec chrześcijańskiej interpretacji Pisma Świętego, w: Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Jana, tłum. S. Kalinkowski, ŹMT 27, Kraków 2005, s. 20–48.

  34. Stanula E., Wprowadzenie, w: Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza, cz. I, tłum. K. Augustyniak, ŹMT 10, Kraków 1998, s. 5-32.

  35. Szram M., Osobowy charakter biblijnego Słowa w rozumieniu Orygenesa, „Verbum Vitae” 2005, nr 7, s. 187–200.

  36. Turzyński P., Antropologia Trychotomiczna Orygenesa, „Vox Patrum” 2015, nr 35 (63), s. 35–46.

  37. Tzamalikos P., Origen: Philosophy of History & Eschatology, Supplements to Vigiliae Christianae (Vol. 85), Leiden 2007.

  38. Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 2000.


Artykuły z numeru zima 2023 [nr 1(12)/2023]

Maria Urbańska-Bożek

Nie myśl jest prawdziwa, ale samo myślenie… (wstęp)

Maria Urbańska-Bożek
Nie myśl jest prawdziwa, ale samo myślenie… (wstęp)

 

Czytaj więcej...

Michał Paluch OP

Prawda objawiona? Propozycja podejścia zawarta w konstytucji Dei Verbum

Michał Paluch OP
Prawda objawiona? Propozycja podejścia zawarta w konstytucji Dei Verbum


Niniejszy tekst jest próbą zwięzłego ukazania tego, w jaki sposób chrześcijanie ostatnich kilku wieków – zanurzeni w dyskusji z filozoficzną kulturą swego czasu – próbowali wskazać właściwe miejsce dla prawdy objawionej w interpretowaniu rzeczywistości. W odpowiedzi na narastający sekularyzm epoki nowożytnej zrodziły się projekty filozoficzne (Kant, Hegel, Kierkegaard), które...

 

Czytaj więcej...

Elżbieta Mikiciuk OPs

„[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”. „Czysta bezbożność” czy wyznanie wiary?

Elżbieta Mikiciuk OPs
„[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”. „Czysta bezbożność” czy wyznanie wiary?

Deklaracja Fiodora Dostojewskiego: „[…] wolę pozostać z Chrystusem aniżeli z prawdą”, jest wypowiedzią paradoksalną. Pisarz nie kwestionuje związku prawdy i Chrystusa, ale odrzuca „prawdę” dziewiętnastowiecznej filozofii i nauki (Feuerbach, Vogt, Moleschott, Büchner), „prawdę” antropoteizmu i materializmu, która neguje wiarę w Boga-Człowieka, ubóstwia człowieka i absolutyzuje rozum. Dla autora Idioty prawda ma oblicze Jezusa Chrystusa, jest osobowa i komunijna.

 

Czytaj więcej...

Dominik Jarczewski OP

Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Dominik Jarczewski OP
Prawda, cała prawda i tylko prawda. Czego szukamy, szukając poznania?

Przedmiotem artykułu jest argumentacja za tezą, że prawda jest ostatecznym celem poznawczym. Po pierwsze, badam dwie intuicje, które – jak dowodzę – są kluczowe w argumentacji o niewystarczalności prawdy jako celu poznania. Następnie odpowiadam na nie, z jednej strony pokazując, że nie można zredukować problemu wartości wiedzy do jej natury, a z drugiej strony twierdząc, że można pogodzić wystarczalność prawdy jako celu poznania z wartością uzasadnienia w poznaniu, korzystając z rozróżnienia na dobra godne podziwu i pożądania. /> 

Czytaj więcej...

Piotr Frey OP

Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Piotr Frey OP
Charakter Pisma Świętego według Orygenesa

Orygenes jest pionierem egzegezy chrześcijańskiej. Jego potomni opowiadali się za nim lub stawali w opozycji do niego. Nikt jednak nie zaprzeczy przeolbrzymiego wpływu, jaki jego koncepcje miały w zasadzie na całe chrześcijaństwo. Ta sława doprowadzi najpierw do sporów, potem do potępienia, aż wreszcie do zapomnienia na wiele wieków o wielkim Aleksandryjczyku. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie jego niebanalnej odpowiedzi na pytanie: Co to oznacza, że Pismo Święte mówi prawdę? Wobec powracających fundamentalizmów i uproszczeń, warto przypomnieć sobie, jak subtelną propozycję wypracowało chrześcijaństwo już w pierwszych swoich pokoleniach. /> 

Czytaj więcej...

Jan Skoczyński

Maria Urbańska-Bożek

Stanisław Borzym (1939–2023). Wspomnienie o przyjacielu – z Janem Skoczyńskim rozmawiała Maria Urbańska-Bożek”

Jan Skoczyński
Maria Urbańska-Bożek
Stanisław Borzym (1939–2023). Wspomnienie o przyjacielu – z Janem Skoczyńskim rozmawiała Maria Urbańska-Bożek


Czytaj więcej...

Maria Urbańska-Bożek

Stanisław Borzym (1939–2023)

Maria Urbańska-Bożek
Stanisław Borzym (1939–2023)

 

Czytaj więcej...

Maria Urbańska-Bożek

Bibliografia prac Profesora Stanisława Borzyma – oprac. Maria Urbańska-Bożek

Maria Urbańska-Bożek
Bibliografia prac Profesora Stanisława Borzyma – oprac. Maria Urbańska-Bożek

 

Czytaj więcej...

Olga Kubińska

Pamięć miasta w Mȕnchhauseniadzie Jerzego Limona

Olga Kubińska
Pamięć miasta w Mȕnchhauseniadzie Jerzego Limona


Artykuł omawia pierwszą powieść Jerzego Limona, Mȕnchhauseniada (1980), osadzoną w powojennym kurorcie nadmorskim, który z miasta Niemców, Kaszubów i Polaków został miastem przesiedleńców ze Wschodu i musi przenegocjować swoją nową tożsamość. Powieść, analizowana w kategoriach badań nad pamięcią, ukazuje poszukiwania adekwatnego gatunku literackiego, konwencji języka, które oddadzą procesy historyczne zachodzące po masowych przesiedleniach w efekcie II wojny światowej.

 

Czytaj więcej...

Agata Czapiewska

W mroku gwiazd

Agata Czapiewska
W mroku gwiazd


recenzja: Poezja polska ostatnich dwustu lat. Odczytania i przekroje, red. Anna Czabanowska-Wróbel i Urszula M. Pilch, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022, ss. 568.

 

Czytaj więcej...

Michał Wróblewski

Konsekwentny wizjoner i jego uczeń

Michał Wróblewski
Konsekwentny wizjoner i jego uczeń

 

recenzja: Narthrop Frye, Straszliwa symetria. Studium twórczości Williama Blake’a, tłum. Michał Krawczyk, wstępem poprzedził Łukasz Front, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2022, ss. 649

 

Czytaj więcej...

Michał Wróblewski

„Tatar” dla zaawansowanych

Michał Wróblewski
„Tatar” dla zaawansowanych

 

recenzja: Władysław Tatarkiewicz (1886–1980). Pamięć i wspomnienie, red. Radosław Kuliniak, Mariusz Pandura, Łukasz Ratajczak, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2022, ss. 394

 

Czytaj więcej...