Problem edukacji medialnej w kontekście badań nad dyskursywnym konstruowaniem męskiej tożsamości w Internecie
Anna Majer ID
Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Wydział Wychowania Fizycznego
numer: 1, rok: 2018
The problem of media education in the context of research on the discursive construction of male identity on the Internet
Abstract
The aim of the article is to show the socialization and educational impact of the media discourse, recalling the author's research on shaping masculinity and masculine identity in the Internet discourse. As a consequence, this is to show the need and importance of media education in the modern world and school.
Key words: masculinity, identity, discourse analysis, media, media education
Problem edukacji medialnej w kontekście badań nad dyskursywnym konstruowaniem męskiej tożsamości w Internecie
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie socjalizacyjnego i edukacyjnego oddziaływania dyskursu medialnego, przywołując autorskie badania dotyczące kształtowania męskości i męskiej tożsamości w dyskursie internetowym. W konsekwencji ma to pokazać potrzebę i znaczenie edukacji medialnej we współczesnym świecie i szkole.
Słowa kluczowe: męskość, tożsamość, analiza dyskursu, media, edukacja medialna
Bibliogafia
Majer Anna, Dyskurs dyscyplinowania męskiego ciała w wybranych tekstach kultury popularnej, WN Katedra, Gdańsk 2016.
Majer Anna, Czy dbający o siebie facet jest męski? O konstruowaniu męskiej tożsamości w dyskursie medialnym na temat ciała (w druku).
Mautner Gerlinde, Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych w: Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. nauk. Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski, tłum. Danuta Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Nijakowski Lech M., Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. nauk. Anna Horolets, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość, „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, PWN, Warszawa 2002.
Featherstone Mike, Ciało w kulturze konsumpcyjnej, tłum. Iwona Kurz, w: Antropologia ciała, red. nauk. Małgorzata Szpakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008.
Melosik Zbyszko, Tożsamość ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo EDYTOR, Poznań-Toruń 1996.
Bourdieu Pierre, Męska dominacja, tłum. Lucyna Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004.
Szkudlarek Tomasz, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Impuls, Kraków 1993.
Wrońska Marta, Od kultury nadmiaru poprzez kulturę wyrzucania do kultury medialnej w: Cyberprzestrzeń, Człowiek, Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Maciej Tanaś, Sylwia Galaciak, Impuls, Kraków 2015.
Drzewiecki Piotr, Edukacja medialna w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego, [online:] https://www.researchgate.net/publication/314038011_Edukacja_medialna_w_nowej_podstawie_programowej_ksztalcenia_ogolnego, [dostęp: 07.03.2018].
Biedrzycki Krzysztof, Elementy edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązującej w polskiej szkole od 2009 roku. Jak w świetle zapisów podstawy programowej mogą i powinny być kształtowane kompetencje medialne ucznia? w: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, Michał Fedorowicz, Sławomir Ratajski, Polski Komitet do Spraw UNESCO, KRRIT, s. 261, [online:] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/edukacja-medialna/o_potrzebie_edukacji_medialnej_uaktualnione.pdf; [dostęp: 04.03.2018].
Strunża Grzegorz D., Edukacja medialna w podstawie programowej w: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia, red. nauk. Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska, [online:] https://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Cyfrowa-Przyszłość-aneks-14.pdf; [dostęp: 07.03.2018].
Kuligowski Waldemar, Popkultura jako źródło tożsamości, „Kultura Popularna” nr 0(2002), SWPS.
Jakubowski Witold, Edukacja w świecie kultury popularnej, Impuls, Kraków 2011.